2023 ENTEGRE FAALİYET RAPORU
Logo
Stratejilerimiz, Sektör Riskleri ve Ziraat Bankası’nın Yanıtları

Ziraat Bankası, etkili ve sürdürülebilir iş modeli ile stratejileri doğrultusunda belirlediği, uluslararası standartların ve ülke içi mevzuatın esas alındığı bir risk yönetimi mekanizmasına sahiptir.
Risk; bir kuruluşun hedefleriyle ilgili belirsizlik yaratan veya bunlardan sapmaya yol açan birçok unsuru barındıran bir kavramdır. Bu kavram, sadece kuruluşun gücüne veya varlığına yönelik tehditleri değil, aynı zamanda elde edilebilecek fırsatları da içermektedir.

Ziraat Bankası’nın faaliyet gösterdiği finansal hizmetler sektörü; ekonomik ve jeopolitik gelişmelerden değişen regülasyonlara, küresel trendlerden toplumsal sorunlara kadar birçok bileşen tarafından şekillendirilmektedir. Hedeflerine ulaşmak ve paydaşları için uzun vadeli değer yaratmak üzere sürekli değişen bir ortamda yol alan Banka için tüm bu faktörler, çeşitli riskler oluşturmaktadır.

Ziraat Bankası etkin politikaları ve stratejileri paralelinde, mevcut ve muhtemel riskleri, yakından izlemekte, ekosistemin sürdürülebilirliğine katkıda bulunmaya yönelik, proaktif bir risk yönetimi uygulamaktadır.

Aşağıdaki tablo, Ziraat Bankası’nın stratejisiyle eşlenen başlıca risklere ve Banka’nın bunlara yanıtlarına genel bir bakış sunmaktadır.


Stratejik Temeller

Riskler

Ziraat Bankası’nın Yanıtları

İstikrarlı Büyüme

  • Yüksek enflasyon, GSYH’da yavaşlama, kurlarda ve faiz oranlarında istikrarsızlık ve küresel ekonomik belirsizlikler gibi olumsuz ekonomik gelişmelerden etkilenmek,
  • Ulusal ve uluslararası kanun, mevzuat, yönetmeliklerde olası yeni düzenlemelerin bankacılık sektörüne getireceği ek yükümlülükler ve bunlardan kaynaklı iş yükü artışı,
  • Selektif kredi politikası nedeniyle belli sektörlerdeki yoğunlaşmanın sektörel risklere duyarlılığı artırması ve Banka’nın kredi portföyünde yer alan müşterilerin ödeme güçlüğü yaşaması.
  • Makro ekonomik gelişmeleri takip ederek gerekli senaryoları oluşturmak, güçlü sermaye yapısı ve etkin risk yönetimi sistemi gibi ekonomik belirsizliklere karşı dayanıklılığı artıran stratejileri uygulamak,
  • Etkin kaynak ve maliyet kontrolü sayesinde uzun vadeli sürdürülebilirliği korumak,
  • Güçlü fonlama yapısını yeni iş birlikleri ile güçlendirmek,
  • Organizasyonu, tüm regülatif değişikliklere hızla cevap verecek nicelikte ve nitelikte yapılandırmak ve bu yapıyı sürekli kılmak,
  • Kredi değerlendirme süreçlerini geliştirerek kredi kalitesini proaktif olarak yönetmek ve odak sektörleri çeşitlendirmek.

Geleceğin İş Modeli

  • Dijital teknolojilerdeki hızlı değişim ve gelişimin Banka’nın iş modelinin yeni teknolojilere uyarlanmasını zorlaştırması ve olası müşteri ve paydaş kaybı,
  • Yapısal dönüşüm süreçlerinde gecikme yaşanması halinde, yapılması gereken yatırım maliyetinin artması,
  • Müşteri ihtiyaçlarının doğru belirlenememesi,
  • Dijitalleşmeye yatırım yapan diğer bankalar ve fintech firmalarının rekabetçi bir ortam oluşturması.
  • Yenilikçi finansal ürün ve hizmetler tasarlayarak dijital dönüşümün iş süreçlerine hızla entegrasyonunu sağlamak,
  • Dijital kanallardan sunulan işlemleri çeşitlendirmek ve geliştirmek,
  • Teknolojik altyapıyı sürekli güncellemek ve yenilikleri takip etmek için yatırım yapmak,
  • Hızlı ve çözüm odaklı hizmet anlayışı ile iç ve dış paydaşlar nezdinde Banka’nın itibarını korumak,
  • Veri odaklı kararlar almak ve müşteri ihtiyaçlarını proaktif olarak karşılamak,
  • Verilerin uçtan uca kurumsal olarak yönetilmesini sağlamak amacıyla veri yönetişim süreçlerini geliştirmek,
  • Müşterilere özel finansal çözümler sunmak için yeni ürün ve hizmetler geliştirmek.

Gelişmiş Teknolojik Altyapı

  • Teknolojinin gelişmesinin siber saldırı riskini artırması ve veri güvenliği riski oluşturması,
  • Yapay zekâ algoritmaları ile tespit edilemeyen anomaliler,
  • Müşteri ihtiyaçlarının yüksek değişim hızına karşılık verecek teknolojik altyapı kurulum sürelerinin uzunluğu,
  • Bilgi kaynaklarının çeşidinin artması sonucu doğru ve güvenilir bilgiye ulaşımın zorlaşması,
  • Gelişmiş teknolojik altyapı kurulum ve entegrasyonunun yüksek maliyeti.
  • Uygulanan üst düzey güvenlik önlemleri sayesinde güvenilir banka olarak konumlanmak,
  • Siber Güvenlik Merkezi yapılanmasını güçlendirmek,
  • Siber güvenlik yatırımlarını artırmak ve çalışanları bilinçlendirmek,
  • Teknoloji entegrasyonu ve yönetim süreçlerini standardize etmek, otomasyonu artırmak,
  • Veri güvenliği süreçleri için sürekli modernizasyon ve standardizasyon çalışmaları yürütmek,
  • Banka’nın analitik ve operasyonel işlemlerinin teknoloji tabanlı yürütülmesi sonucu maliyetlerde düşüş elde etmek,
  • Teknoloji hızına uyum sağlamak için esnek bir yaklaşım ve yatırımın getirisini artıracak yeni pazarlama stratejileri benimsemek.

Verimli ve Yalın Süreçler

  • Yalın süreçlerin ve otomasyonun her müşterinin özel ihtiyaçlarına ve isteklerine yeterince odaklanamaması,
  • Teknolojideki hızlı değişimlerin, Banka’nın sürekli yatırım yapmasını ve sistemlerini güncellemesini zorunlu kılması,
  • Yalın ve verimli süreçlerin, değişen müşteri ihtiyaçlarına ve pazar koşullarına hızlı bir şekilde uyum sağlamayı zorlaştırması,
  • Kurumlarla yapılan sistemsel entegrasyon süreçlerinin güvenlik açıklarına yol açabilmesi.
  • Veri analizi ve yapay zekâ gibi teknolojilerden yararlanarak kişiselleştirilmiş ürün ve hizmetler sunmaya odaklanmak,
  • Teknolojik değişimleri yakından takip etmek ve gerekli güncellemeleri zamanında yapmak,
  • Süreçleri açık ve şeffaf bir şekilde dokümantasyona geçirmek, tüm paydaşların süreçleri anlayabilmesini sağlamak,
  • Verimli ve yalın dijital çözümlerle yeni müşteri kazanımını artırmak,
  • OPİM bünyesine daha fazla operasyonel süreç dâhil ederek şubelerin operasyonel yoğunluğunu azaltmak,
  • Entegrasyon sürecinde güçlü güvenlik önlemleri almak, siber saldırılara karşı proaktif bir yaklaşım benimsemek,
  • Müşterilere alternatif iletişim kanalları ve seçenekleri sunmak, müşteri hizmetleri temelinde insan odaklı yaklaşımı benimsemek.

Gelişen Organizasyon ve Mutlu Çalışanlar

  • Güncellenen organizasyonel yapıya uygun, yeterli sayıda ve yetkin çalışanın kuruma kazandırılamaması,
  • Organizasyonel yapılanmada fırsat eşitliğinin sağlanamaması,
  • Sürekli değişen teknoloji nedeniyle çalışanlarda oluşabilecek yetkinlik açığının kapatılamaması durumunda iş süreçlerinde aksaklıklar, verimlilik kaybı ve rekabet gücünde zayıflama yaşanması,
  • Farklı departmanlar ve ekipler arasında bilgi ve beceri paylaşımının yeterince sağlanamaması nedeniyle kurumsal bilgi birikimi ve inovasyonun zayıflaması,
  • Kurumsal değerlere bağlılığın azalması, iletişim eksikliği ve güvensizlik ortamının oluşması gibi nedenlerle güçlü kurum kültürünün zayıflaması,
  • Sendikalaşma ve toplu sözleşmeler konusundaki olası anlaşmazlıklar nedeniyle olumsuz algı oluşabilmesi,
  • Çalışanlara yönelik iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının yetersiz olması durumunda oluşabilecek kaza vb. durumlar ve itibar kaybı.
  • Çalışanların yetkinliklerini artırmaya yönelik kurum içi sürekli eğitim kültürünü, fırsat eşitliğini gözeterek uygulamak,
  • Farklı departmanlar ve ekipler arasında açık ve şeffaf iletişimi teşvik edecek iletişim kanalları tesis etmek,
  • Kurumsal değerleri ve gelenekleri korumak, açık ve şeffaf iletişimi teşvik etmek ve güven ortamı oluşturmak,
  • Tüm paydaşlar için finansal farkındalığı artırma amaçlı eğitimler hazırlamak,
  • Çalışanların profesyonel ve kişisel gelişimlerine yapılan yatırımlar ve motivasyon artırıcı uygulamalarla çalışan deneyimini sürekli iyileştirmek,
  • Mutluluk barometresi uygulaması ile iç paydaş iletişimini üst seviyede tutmak,
  • Çalışanların güncel teknolojilere hâkim olması için kapsamlı ve sürekli eğitim programları düzenlemek.

Platform Bankacılığı

  • Bilgi güvenliği ve siber güvenlik alanlarında karşılaşılabilecek tehditlere yönelik yeterli altyapı kurulamaması,
  • Olası veri ihlalleri ve yetkisiz işlemler için yapılacak güvenlik sistem kurulumu maliyetleri,
  • Müşterilerin yeni platformlara uyum sağlamasının zaman alması nedeniyle platformun kullanımının düşük kalması.
  • Geleceğin hizmet modelleri çerçevesinde müşterilere her an ve her platformda yanlarında olacak hizmetler sunmak,
  • Ziraat Süper Şube ve Ziraat Dinamik Banka A.Ş. ile hizmet platformlarını zenginleştirmek,
  • Platform bankacılığı sisteminin müşteri deneyimini pozitif etkilemesini sağlamak,
  • Müşterilere, platform kullanımı için gerekli desteği ve geri bildirim verme imkânını sunmak, müşteri beklentileri doğrultusunda platformları sürekli olarak geliştirmek,
  • Ürün çeşitlendirme ve kapsayıcı ürün geliştirme potansiyeline sahip olmak,
  • Dış paydaşlar için kullanıcı dostu platform geliştirme yeteneği ile Banka itibarını korumak.

Global Banka

  • Yurt dışı iştirak ve şubelerin bulunduğu konumlarda oluşabilecek ülke riskleri,
  • Global Banka ağında bulunan ülkelerin regülasyonlarına uyumda yaşanabilecek zorluklar,
  • Global Banka ağı kapsamındaki iştirak ve şubelerle dijital entegrasyonun sağlanamaması,
  • Farklı coğrafyalarda faaliyet göstermenin getirdiği farklı altyapıların operasyonel riskleri artırması.
  • Ziraat Finans Grubu’nun faaliyette bulunduğu tüm ülkelerde entegre finansal çözümler üreterek müşteri memnuniyetini en üst düzeye çıkarmak, 
  • Yurt içi ve yurt dışı iştirak bankaları, şubeleri ve finansal şirketlerin tamamında aynı yüksek teknolojiye dayalı çözümler üretmek,
  • Global finans temas noktası olmak,
  • Global ve yaygın şube ağı ile ölçek ekonomisi koşullarından faydalanarak en verimli şekilde müşterilere finansal hizmet sunmak,
  • Yasal ve düzenleyici değişiklikleri takip etmek ve uyum prosedürlerini güncellemek için güçlü bir sistem kurmak,
  • Güçlü bir risk yönetimi ve kontrol sistemi kurmak,
  • Operasyonel süreçleri standartlaştırmak ve otomasyon sağlamak.

Sorumlu Bankacılık

  • Sürdürülebilirlik yaklaşım ve yönetim ilkelerinin Banka süreçlerine entegrasyonu konusunda hızlı aksiyon alınması gerekliliği,
  • Finansman sağlanan firmaların çevreye zarar veren olası uygulamaları nedeniyle oluşabilecek itibar ve piyasa riskleri,
  • İklim değişikliği nedeniyle sektörlerin iş yapış biçimlerinde farklılaşma ve bu durumun yakın gelecekte yol açacağı belirsizlikler,
  • İklim değişikliği risklerinin efektif bir şekilde yönetilememesi sonucu oluşabilecek itibar kaybı.
  • Yeşil ve kapsayıcı ekonomik büyümede sorumlu bankacılık prensiplerini uygulayan banka konumunda olmak,
  • Ulusal ve uluslararası düzenlemeleri eş zamanlı izlemek ve aksiyon almak,
  • Kredilendirme süreçlerinde izlenen politikalarla etkin çevresel ve sosyal risk yönetimini sağlamak,
  • Karbon Saydamlık Projesi’ne (CDP) bildirimde bulunmak,
  • Yeşil dönüşüm ve sürdürülebilirlik içerikli finansal ürünlerin portföydeki payını artırmak.

 

up
down