Üretilen ve Paylaşılan Değer
Çalışanlar
Türkiye'nin en büyük işverenlerinden biri olan Ziraat
Bankası, insan odaklı çalışma koşullarının önemine
inanmaktadır.
İnsan odaklı iş modeli kapsamında yürüttüğü uygulamalarıyla, tüm çalışanlarına fırsat eşitliği sunmaya önem veren Ziraat Bankası, iş gücündeki farklılıkları temel bir zenginlik ve paylaşılan kültürü besleyen bir kaynak olarak kabul etmekte ve desteklemektedir.
Ziraat Bankası, çalışanlarının katılımcılığını teşvik edecek, çağdaş ve katılımcı bir iş ortamını sürekli kılmayı temel bir hedef olarak kabul etmiştir.
Ziraat Bankası’nın demografik yapısından satırbaşları
Yıl içinde istihdam edilen personelin %92,6'sı yerel bazda işe alınmıştır.
Ziraat Bankası İK Politikası kapsamında 2013 yılında, kadro müsaitliğine bağlı olarak çalışanların nakil taleplerinin %57,5'ini karşılamıştır.
Ziraat Bankası insan kaynağının cinsiyet ve yaş gruplarına göre dağılımı aşağıda sunulmuştur.
YAŞ |
ERKEK |
KADIN |
GENEL TOPLAM |
---|---|---|---|
19-30 |
55,35 |
44,65 |
10.581 |
31-40 |
61,10 |
38,90 |
6.959 |
41-50 |
61,56 |
38,44 |
4.808 |
51+ |
86,58 |
13,42 |
2.377 |
TOPLAM |
61,18 |
38,82 |
24.725 |
Ziraat Bankası, Genel Müdürlük ve 8 bölge koordinatörlüğü şeklinde yapılanmıştır.
Raporlama döneminde bölge koordinatörlükleri bazında cinsiyete göre toplam çalışan sayısı aşağıda sunulmuştur.
BÖLGE KOORDİNATÖRLÜĞÜ |
ERKEK |
KADIN |
TOPLAM PERSONEL |
---|---|---|---|
Çukurova Bölge Koordinatörlüğü |
63 |
37 |
2.023 |
Ege Bölge Koordinatörlüğü |
59 |
41 |
3.367 |
Güneydoğu Anadolu Bölge Koordinatörlüğü |
72 |
28 |
1.318 |
İç Anadolu-1 Bölge Koordinatörlüğü |
55 |
45 |
2.754 |
İç Anadolu-2 Bölge Koordinatörlüğü |
71 |
29 |
1.858 |
Karadeniz Bölge Koordinatörlüğü |
66 |
34 |
2.346 |
Marmara Bölge Koordinatörlüğü |
63 |
37 |
2.624 |
Trakya Bölge Koordinatörlüğü |
51 |
49 |
3.791 |
TOPLAM |
61 |
39 |
20.081 |
Ziraat Bankası’nda 2013 yılında yürütülen terfi uygulamaları çerçevesinde yazılı sınav ve/veya mülakat sınavında başarı gösteren 6.375 çalışan bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır.
150. yılda 4.276 yeni personel
Ziraat Bankası bankacılık kariyerinde ilerleme hedefleyen gençlere, geçmiş yıllarda olduğu gibi 2013 yılında da kapılarını açmıştır. Banka, işe alım sınav ve duyurularında adaylara il tercihi yaptırmakta, bir diğer ifadeyle yerel istihdam ilkesini uygulamaktadır. Bu kapsamda yıl içinde istihdam edilen personelin %92,6’sı yerel bazda işe alınmıştır. Ayrıca 150. yılda ilk kez başlatılan bir uygulama ile lise ve ön lisans mezunlarına da istihdam imkanı sağlanmıştır.
Ziraat Bankası İK Politikası çalışanların mutlu olduğu yerde çalışmasını desteklemektedir. Buna uygun olarak, 2013 yılında, kadro müsaitliğine bağlı olarak çalışanların nakil taleplerinin %57,5’i karşılanmıştır.
Ziraat Bankası tüm personelini tam zamanlı ve belirsiz süreli iş sözleşmesine tabi olarak istihdam etmektedir. Diğer taraftan, 2013 yılında Ziraat Bankası’nda toplam 3.125 çalışan işten ayrılmış, personel devir hızı %13 olarak gerçekleşmiştir.
Bölge Koordinatörlükleri ve Genel Müdürlük bazında personel devir hızına ait veriler aşağıda sunulmuştur.
BÖLGE KOORDİNATÖRLÜĞÜ |
2013 YENİ |
2013 AYRILAN |
PERSONEL |
---|---|---|---|
Çukurova Bölge Koordinatörlüğü |
456 | 320 | 17 |
Ege Bölge Koordinatörlüğü |
459 | 404 | 12 |
Güneydoğu Anadolu Bölge Koordinatörlüğü |
416 | 186 | 15 |
İç Anadolu-1 Bölge Koordinatörlüğü |
261 | 309 | 12 |
İç Anadolu-2 Bölge Koordinatörlüğü |
410 | 200 | 11 |
Karadeniz Bölge Koordinatörlüğü |
556 | 352 | 16 |
Marmara Bölge Koordinatörlüğü |
599 | 323 | 13 |
Trakya Bölge Koordinatörlüğü |
887 | 511 | 14 |
Genel Müdürlük | 232 | 520 | 12 |
TOPLAM |
4.276 | 3.125 | 13 |
Etik İlkeler Sözleşmesi ve bilgilendirme çalışmaları
Ziraat Bankası işe alım sürecinde Etik İlkeler Sözleşmesi, işe yeni başlayan her personel tarafından imzalanmaktadır. Diğer taraftan Banka portalında ve e-posta yoluyla yapılan bilgilendirmeler ile personelin görev tanımları ve dağılımı ile performans ve ödüllendirme kriterleri açık ve şeffaf bir şekilde duyurulmaktadır. Ayrıca, yapılan usulsüzlükler ve kötüye kullanım gibi olumsuz vakalar ilgili Genel Müdürlük birimleri tarafından denetlenmektedir.
Bireysel Performans Yönetim Sistemi
Ziraat Bankası Bireysel Performans Yönetim Sistemi, çalışanların objektif, ölçülebilen veriler ile önceden belirlenen parametreler doğrultusunda kişisel başarı ve sıralamalarını dönemler itibarıyla ölçen sistemdir.
Bireysel Performans Yönetim Sistemi, sayısal göstergelerin yanı sıra görev pozisyonu bazında farklılaşan yetkinlikleri de içermektedir. Sayısal bazlı performans ölçümü, performansın stratejik hedeflerle ilişkilendirilmiş nesnel ölçütler aracılığıyla değerlendirilmesini ifade etmektedir. Ziraat Bankası’nda kurgulanan sistemde, müşteri odaklılık, kârlılık, verimlilik ve risk yönetimine ilişkin göstergelerin de sayısal performans puanına önemli ölçüde etkisi bulunmaktadır.
2013 yılında Ziraat Bankası’nda bölge ve şube çalışanlarının tamamı Bireysel Performans Yönetim Sistemi kapsamında yer almıştır. Genel Müdürlük çalışanlarının da sisteme alınmasına ilişkin çalışmalar devam etmektedir.
2013 yılında, Ziraat Bankası’nın pazarlama ve satış odaklı yeni organizasyon yapısı ve stratejisi ile uyumlu, satış kadrolarının etkinliğini artırmayı öngören ve bireysel performansı esas alan yeni bir prim sistemi oluşturulmuştur. Bu doğrultuda yeni oluşturulan bireysel performans prim sistemi; başarıyla artan kazanç prensibi doğrultusunda, artan performans ve verimliliği ödüllendiren bir yapı ile üstün performans gösteren çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.
Bireysel performans değerlendirmelerine göre yapılan dönemsel performans prim ödemeleri ile müşteri odaklı iş modelinin güçlendirilmesi, pazarlama ve etkinlik odaklı çalışma anlayışının yerleştirilmesi, çalışanların motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılması, kurum hedefleri ile uyumlu bireysel başarıların maddi olarak ödüllendirilmesi amaçlanmaktadır.
Uygulama kapsamında; Ziraat Bankası’nın kârlılığı ve faaliyet sonuçları dikkate alınarak, toplam aylık ücret ödemelerinin %7’sini geçmeyecek şekilde belirlenen dönemsel prim bütçesi; objektif olarak belirlenmiş, somut ve sayısal olarak ölçülebilir kriterler doğrultusunda, üçer aylık dönemlerde Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında çalışanlara bireysel performans primi olarak ödenmektedir. Banka strateji ve hedefleri doğrultusunda pazarlama ağırlıklı olarak kurgulanan sistemde primler, daha fazla katkı sağlayan çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesine imkan sağlayacak şekilde çalışanlara dağıtılmaktadır.
Ziraat Bankası performans prim sistemi, yüksek performansın ödüllendirilmesi ve esas olarak satış kadrolarının verimliliğini artırmak amacı ile tasarlanmıştır.
Tüm Ziraat Bankası çalışanları bireysel performans priminden faydalanmaktadırlar.
İnsan Kaynakları Kariyer Yönetimi
Ziraat Bankası şeffaf kariyer yönetimi anlayışını benimsemiş bir işverendir. Banka, aynı doğrultuda, yönetim kadrolarını kendi bünyesinden yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Ziraat Bankası’nın insan odaklı İK politikası gereği, çalışanların yetkinliklerine uygun pozisyonlarda görev alarak iş tatmini sağlaması büyük önem taşımaktadır. Bu amaçla 2012 yılı içinde unvan bazlı dikey organizasyonel yapılanmadan görev pozisyonu bazlı yatay organizasyonel yapıya geçilmiştir. Bu kapsamda, kariyer yönetiminde de “görev pozisyonu” uygulamasına başlanılmıştır. Çalışanların mesleki seviyesini gösteren unvan tanımlamasının yanı sıra, yürütülen göreve, hitap edilen müşteri segmentine ve pazarlama-operasyon ayrımına uygun olarak her bir çalışan için görev pozisyonu belirlenmiştir.
2013 yılında yürütülen terfi uygulamaları çerçevesinde yazılı sınav ve/veya mülakat sınavında başarı gösteren 6.375 çalışan bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır.
2013 yıl sonu itibarıyla tüm çalışanların yetenek ve yetkinliklerine göre yeni görev pozisyonlarına atanmaları gerçekleştirilmiştir.
2013 yılında 20.338 kişiye finansal okuryazarlığı artırmaya yönelik 262 farklı konuda eğitim verilmiştir.
Suç gelirlerinin aklanması ve terörün finansmanın önlenmesi konusunda yıl içinde düzenlenen eğitimlere Ziraat Bankası personelinin %88'i katılmıştır.
2013 yılında eğitim çalışmaları
2013 yılında eğitim faaliyetleri kapsamında;
eğitimleri düzenlenmiştir.
Ziraat Bankası’nda 2013 yılı içerisinde toplam 21.278 personele (e-eğitim hariç 159.518 eğitim kişi*), çalışan başına ortalama 51,84 saat olmak üzere eğitim verilmiştir.
Ziraat Bankası, yaygın hizmet ağının bir gereği olarak, e-eğitim uygulamalarını da yoğun olarak kullanmaktadır. İşgücü kaybı olmadan, kısa sürede daha fazla personele eğitim sunma imkanı tanıyan e-eğitim, personelin çalıştığı yerden ve hatta evinden erişim sağlayabildiği, kişilerin kendi öğrenme hızına göre eğitim alabildiği ve sınıf içi eğitimleri destekleyen çalışmalardır. E-eğitim uygulamaları ile ulaşım ihtiyacı azaltılarak çevreye olumsuz etkilerin de dolaylı olarak önüne geçilmektedir. 2013 yılında e-eğitim programlarına 216.030 eğitim kişilik katılım sağlanmıştır.
2013 yılında 20.338 kişiye finansal okuryazarlığı artırmaya yönelik 262 farklı konuda eğitim verilmiştir.
Yıl içinde suç gelirlerinin aklanması ve terörün finansmanın önlenmesi konusunda eğitim çalışmaları da düzenlenmiştir. Bu eğitimlere Ziraat Bankası personelinin %88’i katılmıştır.
|
ERKEK |
KADIN |
||
---|---|---|---|---|
Görev pozisyonları |
Eğitim kişi sayısı* |
Ortalama kişi başı eğitim saat |
Eğitim kişi sayısı* |
Ortalama kişi başı eğitim saat |
Yönetici |
4.397 |
1,43 |
1.446 |
0,47 |
Diğer |
87.063 |
28,40 |
66.612 |
21,54 |
GENEL TOPLAM / ORTALAMA |
91.460 |
29,83 |
68.058 |
22,01 |
* Eğitim kişi: İstatistiklerde, örneğin bir kişinin 3 farklı eğitim programına katıldığı bir durumda, eğitim kişi sayısı 3, gerçek kişi sayısı ise 1 olarak hesaplanmıştır.
Ziraat Bankası’nda ücretlendirme yaklaşımı
2013 yılbaşında unvan ve görev pozisyon yapılanması doğrultusunda geçilen yeni ücret sistemi, 2013 yılı içerisinde tespit edilen ihtiyaçlar çerçevesinde revize edilmiş ve bazı yenilikler getirilmiştir. Çalışanlara; bir üst unvana yükselmeleri için bulundukları unvanda çalışmaları gereken asgari süreler dikkate alınarak, unvan ve görev pozisyonu ücretine ek olarak unvanda bekleme ücreti ödenmesi uygulamasına 2014 yılbaşı itibarıyla geçilecektir.
Ziraat Bankası’nda ücretlendirme performans ilişkisi için lütfen bkz. sayfa 49 Bireysel Performans Yönetim Sistemi.
Ücretlendirme Komitesi
Ziraat Bankası’nda ücretlendirme uygulamalarının Yönetim Kurulu adına izlenmesi ve denetlenmesinden Ücretlendirme Komitesi sorumludur. Komite, ücret politikalarının Banka’nın etik değerleri ve stratejik hedefleri ile uyumunu sağlamak üzere ücretlendirme politikası ve uygulamalarını risk yönetimi çerçevesinde değerlendirerek önerilerini periyodik olarak Yönetim Kurulu ile paylaşmaktadır.
Ziraat Bankası’nda üst düzey ücretlendirme yaklaşımı
Banka Yönetim Kurulu Üyeleri ve Genel Müdür ücretlerine, ilgili yılın Genel Kurul Toplantısı sırasında karar verilmektedir. T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Temsilcisi’nin verdiği önerge doğrultusunda ücretler belirlenmektedir.
Sağlık yardımı ve uygulamaları
Ziraat Bankası özel hukuk hükümlerine tabi çalışanlar ve aile fertlerine, SGK tarafından sunulan sağlık hizmetlerine ek olarak;
belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda tedavi yardımı sağlamaktadır. Banka, ayrıca çalışanlarının sağlık hizmeti almaları amacıyla hastane, klinik görüntüleme merkezleri, muayenehane vb. sağlık hizmeti sunucularıyla özel anlaşmalar yapmakta ve portalda tüm çalışanlarına duyurmaktadır.
Ziraat Bankası’nda iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları
İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında Ziraat Bankası’nın Ankara ve İstanbul’da bulunan Genel Müdürlük birimlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Birimi (İSGB) kurulmuş ve işyeri hekimleri görevlendirilmiştir.
Ayrıca, 2013 yılında Ziraat Bankası’nda 3.752 kişiye iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri verilmiştir.
Banka’da 2013 yılında yaralanma, meslek hastalığı, grev, lokavt, doğal afet, bina yıkılması ve çökme gibi nedenlerle çalışılmayan iş günü bulunmamaktadır. Benzer şekilde, Ziraat Bankası’nda 2013 yılında ölümle sonuçlanan iş kazası yaşanmamıştır.
Bireysel emeklilik alanında teşvik edici bir yaklaşım
Ziraat Bankası, çalışanlarının BES’in sunduğu avantajlardan yararlanabilmesi, emeklilik dönemlerinde sahip olacakları birikim ve geliri artırarak refah düzeylerine katkıda bulunmak amacıyla, Ziraat Hayat ve Emeklilik ile sinerjik bir işbirliği içinde çalışmaktadır.
Biz Bize Gruba Bağlı Grup Emeklilik Planı çerçevesinde, Banka çalışanları ve yakınlarından BES poliçesi giriş aidatı ve yönetim gider kesintisi alınmamakta, fon işletim gider kesintisinde ise indirimli fiyat uygulaması yapılmaktadır.
Ziraat Bankası çalışanlarına yönelik işveren katkılı grup emeklilik planı 1 Ocak 2013 tarihinde yürürlüğe koyulmuştur. Söz konusu emeklilik planı kapsamında Ziraat Hayat ve Emeklilik A.Ş. nezdinde gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesine en az 50 TL olmak üzere brüt maaşının %3’ü oranında aylık katkı payı ödemesi yapan çalışanlar için Banka tarafından brüt maaşın %3’ünü geçmeyecek şekilde ve 50 TL’den az olmamak şartıyla katkı payı ödemesi yapılmaktadır. Çalışanlar, tasarruflarını hızlıca çoğaltmalarına destek sağlayan bu uygulamaya ek olarak yatırdıkları tutar üzerinden %25 oranında devlet katkısı da almaktadırlar.
1 Ocak 2014 tarihi itibarıyla ise Ziraat Bankası çalışanlarının motivasyonlarının ve kurumsal bağlılıklarının artırılmasının yanı sıra, çalışanları tasarrufa özendirmek amacıyla katkı payı ödemesinde bulunma şartı aranmaksızın tüm personele aylık 50 TL tutarında işveren katkı payı ödemesi uygulamasına başlanacaktır. Söz konusu uygulama kapsamında, daha önce katkı payı ödemesinde bulunmayan personel için de işveren grup emeklilik sözleşmeleri oluşturularak ilgili personel de Bireysel Emeklilik Sistemine dahil edilecektir. Daha önce katkı payı ödemeyen ve yeni uygulama kapsamında işveren grup emeklilik sözleşmeleri oluşturulan çalışanlar, diledikleri takdirde katkı payı ödemeye başlayarak, ek işveren katkısından da faydalanabilecektir.
Katılımcı ve paylaşımcı bir iş ortamının sürdürülebilirliğini hedefleyen Ziraat Bankası, çalışan iletişimine büyük önem vermektedir.
Çalışma koşullarının iyileştirilmesine yönelik çalışmalar
Ziraat Bankası’nda, fazla mesai yapılmasının azaltılmasına yönelik sistem geliştirme çalışmaları devam etmektedir.
Ziraat Bankası, çalışanlarına sağladığı çalışma ortamının kalitesini daha da artırmanın yanı sıra müşterilerine modern ve ferah ortamlarda finansal danışmanlık hizmetleri sunmak amacıyla, şubelerinde yenileme çalışmaları gerçekleştirmektedir. Bu kapsamda Ziraat Müşterisi İş Modeli prensiplerine uygun olarak şubelerin tasarımı tamamen yenilenmiş; 2013 yılında 400 adet şube, yeni şube konseptine göre düzenlenmiştir.
Çalışan iletişimi
Katılımcı ve paylaşımcı bir iş ortamının sürdürülebilirliğini hedefleyen Ziraat Bankası, çalışan iletişimine büyük önem vermektedir. Bu kapsamda kullanılan kanallara ilişkin bilgiler aşağıda belirtilmektedir:
Ziraat Bankası Öneri Sistemi: Ziraat Bankası yenilikçiliği daima desteklemiş, çalışanlarının öneri ve geri bildirimlerini sürekli gelişim için değerlendirmiştir. Banka’da oluşturulan öneri sistemi uygulamalarıyla çalışanların bilgi birikimlerinden yararlanmak, onları araştırmaya teşvik etmek, hizmetlerde sürekli olarak verim ve kaliteyi yükseltmek hedeflenmiştir. 2013 yılında, mevcut öneri sistemi yerine daha kullanıcı dostu bir öneri sistemi oluşturmak üzere çalışmalara başlanmıştır. Tüm Banka çalışanları tarafından aktif olarak kullanılan, önerilerin hızla ilgililerine ulaştığı ve değerlendirildiği bir uygulamanın 2014 yılının ilk çeyreğinde uygulamaya alınması hedeflenmektedir.
İletişim Toplantıları: Ziraat Bankası stratejik yol haritalarının oluşturulması süreçlerinde çalışanlarının deneyim, görüş ve önerilerine başvurmaktadır. Bu kapsamda raporlama döneminde aşağıdaki yöntemler kullanılmıştır.
2013 yılı, Ziraat Bankası’nın 150. yılı oluşu nedeniyle ayrı bir önem taşımıştır.
Tüm Banka çalışanları 150. Yıl Personel Buluşmalarında bir araya gelmiştir.
2013 yılı içerisinde Banka’nın 150. kuruluş yıldönümü kutlamaları kapsamında tüm çalışanların coşkulu katılımlarıyla Diyarbakır, Ankara, İstanbul, İzmir ve Trabzon’da 150. Yıl Personel Buluşmaları etkinlikleri düzenlenmiş ve etkinlikler çalışanların büyük memnuniyetini kazanmıştır.
150. Yıl Personel Buluşmalarına Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Muharrem KARSLI ve Genel Müdür Sayın Hüseyin AYDIN iştirak etmiştir. Vatan Şaşmaz’ın sunuculuğunu üstlendiği Buluşmalar, Sayın Muharrem KARSLI’nın açılış konuşması ve Sayın Hüseyin AYDIN’ın sunumu ile başlamıştır. Program etkinlikler, ışık gösterisi, uçan davulcular gösterisi, 150. Yıl Reklam filmi gösterimi, Bizden Hikâyeler ve “Bir sandıkla başladı her şey” isimli filmin gösterimi ile devam etmiş; konserler ile sona ermiştir.
150. yıl vesilesiyle, Ziraat Bankası’ndan emekli olan personel için, bölge yöneticilikleri tarafından yemekli toplantılar da düzenlenmiştir. Düzenlenen toplantılara katılan Ziraat Bankası yöneticileri, 150 yıldır “Bir Bankadan Daha Fazlası” olmada en önemli payın çalışanlara ait olduğunu belirterek, gösterdikleri gayret ve özverili çalışmalarından dolayı personele şükranlarını sunmuşlardır.
150. Yıl Resepsiyonu
27 Kasım 2013 tarihinde Ankara’da Başbakan Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN ve Başbakan Yardımcısı Sayın Ali BABACAN’ın katılımlarıyla onurlandırdıkları ve Ziraat Bankası üst yönetimi ile birlikte 3 bin seçkin davetlinin katıldığı 150. Yıl Resepsiyonu düzenlenmiştir.
Ankara Congresium kongre merkezinde düzenlenen resepsiyonda bina dışında ve fuaye alanında kullanılan görsel efektler ile Türkiye’deki en büyük video mapping uygulamalarından biri gerçekleştirilmiştir. Resepsiyona gelen davetliler, etkinlik alanına Ulus’taki tarihi Genel Müdürlük bina görüntüsünden geçerek ulaşmıştır. Fuaye alanında oluşturulan ve iç mekan ölçeğinde boyut ve çözünürlük açısından eşsiz görüntü deneyiminin yaşatıldığı indoor mapping sistemiyle Ziraat Bankası’nın kurulduğu günden günümüze yaşadığı değişim, gelişim, bugün geldiği nokta video gösterimle konuklarla paylaşılmıştır.
150. Yıl Resepsiyonunda, Ziraat Bankası Resim Koleksiyonundan seçilen 150 eserin yer aldığı bir sergi de düzenlenmiştir.
Çalışanlara sunulan değeri daha da geliştirmek için
Ziraat Bankası 2014 yılında;
Ziraat Bankası küresel rekabet koşullarında, en güçlü ulusal banka konumunu her yıl daha da ileriye taşımaya devam edecektir. Ziraat Bankası, sektöründeki çok özel ve seçkin konumunu; değerli pazar bilgisi ve deneyimi ile müşterilerine doğru zamanda, doğru kanaldan, doğru değer önerileri sunan üst düzey insan kaynağına borçlu olduğunun bilinciyle, benimsediği çağdaş insan kaynakları yönetim sistemlerini uygulamaya ve geliştirmeye kararlıdır.
Gelecek dönem hedefleri: