English

SUNUŞ
YÖNETİM VE KURUMSAL YÖNETİM UYGULAMALARI
FİNANSAL BİLGİLER VE RİSK YÖNETİMİ
Hep Birlikte Hedefe Doğru...
Ziraat Bankası, geçmişten gelen kurumsal değerlerini geleceğe taşımak üzere 2012 yılında başladığı ve “Hep Birlikte Hedefe Doğru” sloganıyla devam ettiği değişim ve dönüşüm projesini büyük oranda tamamlamıştır.

Birbirinden farklı ancak birbiri ile uyum içerisinde yürütülen 27 ana proje grubu altında 100’ü aşkın proje, altı temel prensip üzerine kurgulanmıştır.

Prensip 1: Birebir Müşteri İlişkileri Yönetimi:

Ziraat Bankası’nın en değerli aktifi olan müşterileri ile arasında sürdürülebilir ve katma değer yaratan bir ilişki kurulması, Banka’nın en önemli hedeflerinden birisidir. Bu hedef doğrultusunda 2012 yılında belirlenen Ürün Müşterisi Yaklaşımından Banka Müşterisi Yaklaşımına Geçiş prensibi, 2013 yılında Ürün Müşterisinden Ziraat Müşterisine Geçiş olarak bir üst seviyeye taşınmıştır. Banka’nın altyapısı, müşterilerin finansal ihtiyaçlarını dinlemeye, anlamaya ve onlara doğru değer önerisini sunmaya yönelik olarak hem yapısal hem de sistemsel bazda 2013 yılında daha da geliştirilmiştir. Bu kapsamda;

  • Portföy yönetimi esasları doğrultusunda, müşterilerini daha iyi tanıyarak kendilerine doğru değer önerisi sunulmasını sağlamak üzere portföy yönetim araçları geliştirilmiş ve şube çalışanlarının kullanımına sunulmuştur.
  • Müşteri ihtiyaçlarına uygun fiyatlama politikaları ve araçları geliştirilmiştir.
  • Müşterilere hizmet sunulan şube dışı kanallar, müşterilerin gelişen finansal ihtiyaçları doğrultusunda etkinlik prensibi gözetilerek revize edilmiştir. Bu çerçevede internet şubesi yenilenmiş, yeni ATM’ler müşterilerin hizmetine sunulmuş, ATM’lerin ve mobil şubenin fonksiyonel özellikleri geliştirilmiştir.
  • Tüm müşteri segmentlerinin finansal ihtiyaçlarına uygun olarak yeni ürünler tasarlanmış ve kullanıma sunulmuştur.
  • Mevcut şube tasarımları, çağdaş bankacılık kriterleri ile yenilenerek müşteri odaklı şube konsepti tasarlanmış ve 296 şube yeni konsepte geçiş yapmıştır.
  • Müşterilerine daha fazla noktada hizmet sunmak üzere; Ziraat Bankası’nın kuruluşunun 150. yılının kutlandığı 2013 yılında 4’ü girişimci segment olmak üzere 45 ilde toplam 150 yeni şube açılışı gerçekleştirilmiştir. Böylece 2013 yılsonu itibarıyla 5 Kurumsal, 27 Ticari, 81 Girişimci, 1.521 Şube ve 2 mobil araçtan oluşan 1.636 şube ile 400 noktada tek banka olarak müşterilere değer katmaya devam edilmektedir.

 

Prensip 2: Kurumsallaştırılmış Risk İştahı:

Ziraat Bankası’nda kredi riskinin etkin yönetilmesinde temel kriterler; dinamik kredi politikalarının sahaya etkin bir biçimde aktarılması, tüm şubelerde ortak bir kredi kültürünün yerleştirilmesi ve kredi riskinin etkin bir şekilde izlenmesidir. Kurumsal risk iştahının oluşturulması çalışmaları kapsamında 2012 yılında uygulamaya alınan “Bireysel Krediler Değerlendirme Modülü”, “KOBİ Değerlendirme Modülü” ve “Firma Değerlendirme Modülü” gibi önemli karar destek sistemleri, 2013 yılı boyunca yeni özelliklerin eklenmesiyle daha da geliştirilmiştir.

Hızlı ve doğru kredi değerlendirme yetkinliğine ek olarak 2013 yılında kredilerin etkin bir şekilde izlenmesi ve tahsili konusunda da yeni uygulamalar devreye alınmıştır.

Kredi süreçlerinin daha etkin şekilde yönetilmesi ve müşteri ihtiyaçlarının daha hızlı karşılanması amacıyla kredi süreçleri yeniden tasarlanmış ve uygulamaya konulmuştur.

Prensip 3: Etkin Bilgi Teknolojileri ve Operasyonel Altyapı

2013 yılı Ziraat Bankası için bilgi teknolojileri alanında önemli adımların atıldığı bir yıl olmuştur.

Şubelerdeki operasyonel iş yükünü azaltarak şubeleri müşterilerin ihtiyaçlarına odaklanacak yapılar haline getirmek, 2013 yılında da Banka’nın en önemli hedefleri arasında yer almıştır. Bu amaçla 2012 yılında faaliyete geçen Operasyon Merkezi tarafından yürütülen işlemler çeşitlendirilmiş, şube operasyonel yoğunluğunun yönetilmesi yönünde alınan aksiyonlar, geliştirilerek devam etmiştir.

Şubelerde, Bölgelerde ve Genel Müdürlük Birimlerinde yürütülen işlemlerde otomasyon sağlamak üzere gerçekleştirilen çalışmalar hız kesmeden yürütülmüştür. Bu çalışmaların sonucu olarak; 2012 ve 2013 yıllarında merkezileşen süreçler ile 1.172, sistemsel iyileştirmeler ile 1.035 kişilik operasyonel işgücünden tasarruf sağlanmış ve toplam 2.207 kişilik işgücü satış işlemlerine kaydırılabilmiştir.

Banka’da verimli süreçlerin tesis edilmesi amacıyla başlatılan süreç ve kalite yönetim sistemlerinin kurulum çalışmaları 2014 yılında da devam edecektir.

Tüm operasyonların kesintisiz bir şekilde yürütülmesi ve maliyet avantajlarının değerlendirilmesi amaçlarıyla teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmak üzere başlatılan BT altyapı ve BT donanım dönüşümleri sürmektedir. Bu kapsamda, kullanım ömrünü doldurmuş BT ekipmanları yenilenmiş, yerel alan ağı ve IP santral projeleri başlatılarak büyük oranda yaygınlaştırılmıştır. Yaygınlaştırmalar 2014 yılı ilk çeyreğinde tamamlanmış olacaktır.

Prensip 4: Objektif ve Şeffaf İnsan Kaynakları Yönetimi

Ziraat Bankası’nın İnsan Kaynakları politikası, insanı merkeze alan bir yapıda inşa edilmiştir. Bu politikanın önemli bir bileşeni de çalışanların yetkinliklerine uygun pozisyonlarda görev alarak iş tatmini sağlamasıdır. Söz konusu amaca yönelik olarak 2012 yılı içinde unvan bazlı dikey organizasyonel yapılanmadan görev pozisyonu bazlı yatay organizasyonel yapıya geçilmiştir. 2013 yılında da bu uygulama kapsamında çalışanların yetenek ve yetkinliklerine göre görev pozisyonunda yükselmeleri, yapılan sınavlar ile de unvanda yükselmeleri sağlanmıştır. Çalışanlara görev pozisyonları doğrultusunda sertifikasyon eğitimleri verilmiştir.

Banka çalışanlarının potansiyelini açığa çıkarmaya yönelik her türlü araçla desteklenmesi ve performanslarının objektif şekilde değerlendirilebilmesi için başlatılan çalışmalar devam etmektedir. 2012 yılında tasarımı tamamlanan Bireysel Performans Değerlendirme Sistemi 2013 yılında şube çalışanları için uygulamaya alınmıştır. Müşteri odaklı iş modelinin güçlendirilmesi, pazarlama ve etkinlik odaklı çalışma anlayışının yerleştirilmesi, çalışanların motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılması, kurum hedefleri ile uyumlu bireysel başarıların ödüllendirilmesi için performans yönetim sisteminin kapsamı, Genel Müdürlük birimleri de dahil edilerek genişletilecektir. Genel Müdürlük birimlerinin de sisteme entegre edilmesi için 2013 yılında başlatılmış olan hazırlık çalışmalarının 2014 yılında tamamlanması planlanmaktadır.

Banka’nın şeffaflık prensibi gereği, Banka’da yapılacak ve yapılmış her türlü yenilik çalışanlara duyurulmaktadır. “Hep Birlikte Hedefe Doğru” projesi kapsamında yapılan yenilik ve değişikliklerin çalışanlara bildirilmesi amacıyla 2012 yılında kurum içi iletişim kanalları oluşturulmuştur. Çalışanların Hep Birlikte Hedefe Doğru Paylaşım Platformu ve haftalık olarak yayımlanan bülten aracılığıyla projeler ile ilgili bilgilere ulaşması sağlanmıştır. Hep Birlikte Hedefe Doğru Paylaşım Platformu’na Banka içi bilgi paylaşımının yapıldığı portal üzerinden erişilebilmektedir. Çalışanlar bu kanalı kullanarak projeler ile ilgili; yenilik ve değişikliklere ilişkin düşüncelerini paylaşmakta; proje kapsamındaki önemli bilgilere, projeden anlık haberlere ulaşmaktadırlar. Her hafta Salı günü bir önceki hafta yapılan yenilik ve değişiklikler Hep Birlikte Hedefe Doğru bülteni kapsamında çalışanlara e-posta ile gönderilmektedir. Çalışanların önerilerini iletebilecekleri öneri sistemi çalışması ise 2013 yılı son çeyreğinde başlatılmıştır. Çalışmaların 2014 yılı ilk çeyreğinde tamamlanarak sistemin uygulamaya alınması planlanmaktadır.

Prensip 5: Güçlü Özkaynak

Salt büyüklük yerine nitelikli büyüklük prensibi doğrultusunda sürdürülebilir kârlılık ve büyümeyi hedefleyen Ziraat Bankası, 2013 yılında bu hedefine yönelik çalışmalarını sürdürmüştür.

Ülkemize daha fazla değer katmak üzere reel kesimi finanse eden bir banka olmak amacıyla, 2013 yılında bilançodaki menkul payının azaltılarak, kredi payının ve mevduatın krediye dönüşüm oranının artması sağlanmıştır. 2014 yılında da bu konudaki çalışmalar sürdürülecektir.
Pasif maliyetini düşürmek amacıyla; mevduat dışı kaynaklarda çeşitlendirmeye gidilmiş, bu amaçla, sendikasyon kredisi alınmış, banka bonosu ve tahvil ihraçları yapılmıştır.

Prensip 6: Entegre Ortaklık Yönetimi

2012 yılında başlatılan Hep Birlikte Daha İyiye projesi ile hedeflenen Ürün Müşterisi Yaklaşımından Banka Müşterisi Yaklaşımına geçiş 2012 yılında yapılan altyapısal çalışmalar ile tamamlanmıştır. 2013 yılında ise Ziraat Bankası’nın en önemli hedefi, Banka Müşterisinden Ziraat Müşterisine geçerek müşterilerinin bütün finansal ihtiyaçlarının Ziraat Finans Grubu çatısı altında karşılanmasını sağlamak olmuştur.

2013 yılı 2. çeyreğinden itibaren ortaklıklar ve yurt dışı şubelerinin organizasyonel gelişim projeleri yürütülmektedir. KKTC, Almanya, Bosna-Hersek, Kazakistan, Azerbaycan, Bulgaristan, Yunanistan, Özbekistan, Gürcistan, Rusya, Irak, Türkmenistan, ABD, İngiltere ve Suudi Arabistan olmak üzere 15 ülkede ortaklıkların/şubelerin Ziraat Müşterisi İş Modeline geçişleri kapsamında 2013 yılında başlatılan;

  • organizasyonel yapı revizyonları,
  • müşteri/şube segmentasyonu,
  • kredi değerlendirme modüllerinin tasarımı,
  • İK uygulamalarında revizyonlar,
  • temel bankacılık yazılımı uygulamalarının yenilenmesi ve
  • süreç yönetimi

projelerinin 2014 yılında tamamlanması ve böylece Ziraat Finans Grubunun küresel dönüşümünün tamamlanması planlanmaktadır.

150. yılda “Hep Birlikte Hedefe Doğru”

Ziraat Bankası, 2013 yılında “Hep Birlikte Hedefe Doğru” ilerleyerek dönüşüm yolculuğuna devam etmiş, 150. kuruluş yılında “Bir Bankadan Daha Fazlası” olmak için çalışmalarını tüm hızıyla sürdürmüştür.

Copyright ©2014 Ziraat Bankası
Powered by Tayburn