SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORU 2014
EN Facebook Twitter Instagram Youtube Google Plus

Ziraat Bankası’nda Sürdürülebilirlik - Geleceğe şekil veriyoruz.

Ziraat Bankası, 2012 yılında başlattığı ve “Hep Birlikte Daha İyiye” sloganında özetlenen alt yapısal değişim ve kurumsal gelişim projelerine 2014 yılında da devam etmiştir.

Değişimin bitmeyen bir yolculuk olduğu anlayışıyla değişme, kendini sürekli yenileme ve günümüzün sıkı rekabet koşullarına ayak uydurma bilinciyle hareket eden Ziraat Bankası, 2014 yılında paydaşlarıyla birlikte ilerlemesini sürdürmüştür.

Banka’nın 2012 yılında başlattığı kapsamlı dönüşüm yolculuğu, 2014 yılında “Hep Birlikte Daha İleri” sloganında özetlenmiş ve ilgili çalışmalar hayata geçirilmiştir.

“Hep Birlikte Daha İleri” çatısı altında, Ziraat Bankası, müşterilerinin finansal ihtiyaçlarının doğru kanaldan, doğru zamanda ve doğru değer önerisi ile karşılanabilmesi için kurgulanan “Ziraat Müşterisi İş Modeli”ne yönelik altyapısal değişim ve kurumsal gelişim projelerine aralıksız devam etmektedir. Banka’nın amacı, söz konusu projelerle elde edilen kazanımları geleceğe taşımak ve küresel dönüşüm projelerini tamamlamaktır.

Dönüşüm projesi ile arzulanan; Ziraat Finans Grubu’nu,

olmak üzere 3 temel alanda geleceğe taşımaktır. Bu bilinçle, Banka’nın stratejik hedeflerine ulaşmak için oluşturulan ve Stratejik Yönlendirme Komitesi tarafından takip edilen 2014 Yılı Stratejik Yol Haritası kapsamında çalışmaya ve değer üretmeye devam edilmiştir.

Ziraat Bankası’nın Değişim ve Dönüşüm Projesi kapsamındaki öncelikleri

Ziraat Bankası, Değişim ve Dönüşüm Projesi kapsamında belirlediği aşağıdaki konuları da sürdürülebilirlik performansı açısından öncelikli gündem maddeleri olarak ele almaktadır.

2014 Yılı Stratejik Yol Haritası, aşağıda açıklanan 6 temel prensip üzerine kurgulanmıştır.

1) Müşteri İlişkileri Yönetimi
Ziraat Bankası’nın en değerli aktifi olan müşterileri ile arasında sürdürülebilir ve katma değer yaratan bir ilişki kurulması, 2014 yılında da Banka’nın en önemli hedeflerinden birisi olmuştur.

2012 yılında belirlenen “Ürün Müşterisi Yaklaşımından Banka Müşterisi Yaklaşımına Geçiş” prensibi, 2013 yılında “Banka Müşterisinden Ziraat Müşterisine Geçiş” olarak bir üst seviyeye taşınmış, 2014 yılında ise “Ziraat Müşterisi” yaklaşımı doğrultusunda müşterilerin bütün finansal ihtiyaçlarının Ziraat Finans Grubu çatısı altından karşılanmasını sağlamak üzere alt yapı çalışmaları yürütülmüştür. Söz konusu prensip doğrultusunda yürütülen çalışmalar, 2015 yılında da aynı dikkat ve önemle sürdürülecektir.

Müşterilerine her kanaldan etkin hizmet sunma prensibi ile çalışmalarına yön veren Ziraat Bankası, 2014 yılında ulaşılabilir hizmet standartları doğrultusunda hem hizmet noktalarını artırmış hem de bu noktalardan engelli müşterilere de kolay ve ulaşılabilir hizmet sunmak üzere çalışmalarını hızlandırmıştır.

Engelsiz Bankacılık projesiyle, engelli müşterilerin finansal hizmetlere ulaşılabilirliğini kolaylaştırmak üzere şubeler ve şube dışı kanallarda tasarım çalışmaları tamamlanmıştır. 2015 yılında başlayacak tadilatların 2016 yıl sonuna kadar bütün şubelere yaygınlaştırılması planlanmaktadır.

Değişim ve Dönüşüm Projesi doğrultusunda küresel piyasaların güçlü bir katılımcısı olmayı hedefleyen Ziraat Bankası, müşteri ilişkileri yönetimi alanındaki iddiasını sürdürmeye ve en iyi uygulamalara imza atmaya kararlıdır.

6 temel prensip üzerinde kurgulanan Ziraat Bankası 2014 Yılı Stratejik Yol Haritası, Banka’nın sürdürülebilirlik performansı açısından kilit önem taşımaktadır.

2) Kurumsallaşmış İş Süreçleri
Ziraat Bankası’nda iş süreçlerinin gözden geçirilmesi ve bu suretle manuel süreçlerin dijitalleştirilmesi, dijital süreçlerin ise sadeleştirilmesine yönelik faaliyetler 2014 yılında da süreç yönetimi metodolojisi kapsamında devam etmiştir.

Ziraat Bankası, sürekli gelişimi sağlamak üzere, süreçlerinin performanslarını sistematik olarak ölçmek, stratejik öncelikleri ve bütçe hedeflerine uygun olarak süreçlerini iyileştirmek üzere çalışmalar yürütmektedir. Banka’nın yanı sıra tüm ortaklıkların da aynı kalitede ve seviyede hizmet sunmasını sağlamak üzere “Ziraat Finans Grubu Kalite Politikası” oluşturulacaktır.

Ziraat Bankası, kredi süreçlerini kurumsallaşmış risk iştahını faaliyet gösterdiği her noktaya yaygınlaştırmak üzere bir araç olarak sürekli geliştirmektedir.

Kredi riskinin etkin yönetilmesinde temel kriterler;

2012 yılında uygulamaya alınan karar destek sistemleri, 2013 ve 2014 yıllarında yeni özelliklerle geliştirilmeye devam edilmiş; kredilerin etkin bir şekilde izlenmesi ve tahsili konusunda yeni uygulamalar devreye alınmıştır. 2015 yılında ise sürdürülebilirlik prensiplerinin iş süreçlerine entegrasyonu kapsamında, kredi süreçlerine çevresel ve sosyal risklerin yönetilmesine yönelik kriterler eklenmesi planlanmaktadır.

3) Operasyonel Mükemmeliyet
Ziraat Bankası, 2014 yılında da, şube çalışanlarının müşterileriyle daha kaliteli zaman geçirmelerini ve bu suretle müşterilerin finansal ihtiyaçlarını doğru tespit ederek onlara en uygun değer önerisini oluşturmaları amacıyla; şubeler üzerindeki operasyonel iş yükünü azaltmayı hedefleyen iyileştirme ve süreçlerin merkeze alınması çalışmalarını sürdürmüştür. Bu kapsamda; 2014 yılında 1.204 kişilik operasyonel iş gücünden tasarruf elde edilmiş; 2012-2014 yılları arasında katma değer üreten faaliyetlere kaydırılan iş gücü toplamı 3.220 kişiye ulaşmıştır.

4) Objektif ve Şeffaf İnsan Kaynakları Yönetimi
Ziraat Bankası’nın İnsan Kaynakları Politikası, insanı merkeze alan bir yapıda inşa edilmiştir. Bu politikanın önemli bir bileşeni de çalışanların yetkinliklerine uygun ve mutlu olarak çalıştıkları pozisyonlarda görev alarak iş tatmini sağlamasıdır.

Ziraat Bankası bünyesinde, 2012 yılında unvan bazlı dikey organizasyonel yapılanmadan, görev pozisyonu bazlı yatay organizasyonel yapıya geçilmesinin ardından 2014 yılında da uygulama kapsamında çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama kapsamında, çalışanların yetenek ve yetkinliklerine göre görev pozisyonunda yükselmeleri, yapılan sınavlar ile de unvanda yükselmeleri sağlanmıştır.

Banka yönetici ihtiyacının kurum içinden karşılanması amacıyla yönetici havuzu oluşturmak üzere Yönetici Aday Programı başlatılmıştır. Bu program çerçevesinde verilen eğitimler ile geleceğin yöneticileri yetiştirilmektedir.

Çalışanların performansları doğrultusunda değerlendirilmelerini amaçlayan ve 2013 yılında devreye alınan Bireysel Performans Değerlendirme Sisteminden sonra, Banka’da 2014 yılında Yetkinlik Yönetim Sistemi çalışmaları başlatılmıştır. Söz konusu sistem ile çalışanların yetkinlikleri doğrultusunda değerlendirilmeleri ve yetkinliklerinin geliştirilmesi konusunda ihtiyaç duydukları eğitimlerin tespitinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Ziraat Bankası’nın şeffaflık prensibi gereği, Banka’da değişim ve dönüşüm kapsamında yapılmış ve yapılacak olan her türlü yenilik çalışanlarla paylaşılmaktadır. Değişim ve Dönüşüm Projesi kapsamında, 2012 yılında başlatılan, çeşitlendirilmiş kurum içi iletişim kanalları aracılığıyla yapılan yenilik ve değişikliklerin çalışanlara duyurulmasına 2014 yılında da kanallar vasıtasıyla iletilmesine devam edilmiştir.

Finansal bir hizmet sağlayıcı olarak Ziraat Bankası’nın sürdürülebilirlik yaklaşımı; sorumlulukları, çevreye ve topluma yükümlülükleri ve görevleri ışığında şekillenmektedir.

5) Etkin Bilgi Teknolojileri
Ziraat Bankası bütün iş süreçlerinde teknolojiden maksimum düzeyde faydalanmayı ilke edinmiştir. Bu kapsamda, 2014 yılında, tüm operasyonlarının kesintisiz bir şekilde yürütülmesi, maliyet avantajlarının değerlendirilmesi amaçlarıyla teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmak üzere başlatılan BT altyapı ve BT donanım dönüşümleri devam etmiştir. Ayrıca yine 2014 yılı içinde, Banka veri merkezinin yenilenmesine yönelik çalışmalar başlatılmıştır.

6) Güçlü Bilanço
Özkaynaklarla uyumlu bilanço yönetimi prensibi, 2014 yılında da stratejik kararlarda önemli bir yol gösterici olmuştur. Güçlü bir bilanço yapısına sahip olmak amacıyla özkaynağın en önemli unsuru olan kâr, Banka bünyesinde tutularak özkaynakların güçlendirilmesi sağlanmaktadır.

Salt büyüklük yerine nitelikli büyüklük prensibi doğrultusunda sürdürülebilir kârlılık ve büyümeyi hedefleyen Ziraat Bankası, 2014 yılında çalışmalarını bu prensip doğrultusunda sürdürmüştür. Ülkesine artan oranda değer katmak üzere bilançosundaki müşteri ağırlığını sürekli artıran Banka, 2014 yılında reel kesime finansman desteğini sürdürmüştür.

Kaynaklarının çeşitliliğini artırmak üzere mevduat dışı kaynaklarda çeşitlendirmeye gidilmiş, sendikasyon kredisi yenilenmiş, Banka bono ve tahvil ihraçları devam etmiştir. 2014 yılında ilk kez Eurobond ihracı yapılmış ve uluslararası sermaye piyasalarından uzun vadeli kaynak sağlanmıştır.

 

30 Eylül 2014 tarihinde Ziraat Bankası Yönetim Kurulu tarafından kabul ve ilan edilen Sürdürülebilirlik Politikası, Banka’nın sürdürülebilirlik vizyonunu, hedeflerini ve yaklaşımını özetlemenin yanı sıra çevre, toplum ve ürün/hizmet eksenlerindeki duruşunu tanımlamaktadır.

Ziraat Bankası’nın Sürdürülebilirlik Politikası

Sürdürülebilirlik vizyonumuz
1,5 asrı aşkın bir süreçte inşa ettiğimiz rakipsiz deneyim ve bilgi birikimimizi; ekonomiye, çevreye, topluma katkı sağlamak üzere kullanmak, paydaşlarımız için kalıcı değer üretmek, sürdürülebilir kârlılık ve verimlilik prensipleri ile dünya ölçeğinde rekabetçi bir banka olmak.

Sürdürülebilirlik hedefimiz
Bu politika kapsamında hayata geçecek kurumsal sürdürülebilirlik uygulamalarıyla, Değişim ve Dönüşüm Projesi’nin ortaya koyacağı kaldıraç etkisini orta ve uzun vadede artırarak, Banka’nın ulusal piyasadaki güçlü konumunu ve küresel rekabet gücünü daha da geliştirmek.

2014
Ziraat Bankası Yönetim Kurulu tarafından 2014 yılında ilan edilen Sürdürülebilirlik Politikası, Banka’nın hedeflerini ve yaklaşımını özetlemektedir.

Müşterilerini değişmez varlık nedeni olarak gören Ziraat Bankası, müşteri memnuniyetini ve sadakatini geliştirmeye özel önem vermektedir.

Sürdürülebilirlik yaklaşımımız
Sürdürülebilirlik yaklaşımımız; finansal bir hizmet sağlayıcı olarak sorumluluklarımız, çevreye ve topluma yükümlülüklerimiz ve bir işveren olarak görevlerimiz ışığında şekillenmektedir.

Bu temel noktalardan hareketle sürdürülebilirliği değer zincirimizin bütününde yaygınlaştırmaya, geliştirmeye ve yaşatmaya odaklıyız.

Sürdürülebilirlik yapılanmamız
Ziraat Bankası Yönetim Kurulu’nun himayesinde yapılandırılan sürdürülebilirlik planımız, yalın ve etkin bir organizasyon yapısı kapsamında uygulamaya alınmıştır.

Paydaşlarımızla diyaloğumuz
Ziraat Bankası’nın uzun vadeli başarısı, paydaşlarının güvenine ve sürekli tercihine bağlıdır. Uygulamaya alacağımız sürdürülebilirlik projeleri bu güven ve sadakatin daha da güçlenmesinde rol oynayacaktır.

Türkiye’de bankacılık sektöründeki en yaygın hizmet ağının sahibi ve en büyük işverenlerden biri olarak Ziraat Bankası’nın hedefi, doğrudan ve dolaylı çevre etkilerini kontrol etmektir.

Çevre ve Ziraat Bankası
Türkiye’de bankacılık sektöründeki en yaygın fiziki hizmet ağının sahibi ve en büyük işverenlerden biri olarak hedefimiz, doğrudan ve dolaylı çevre etkilerimizi kontrol etmek, doğru stratejiler ve teknolojilerle yönetmek ve sürekli iyileştirmektir.

Bu kapsamda;


Ziraat Bankası sürdürülebilirlik performansını şeffaflık, hesap verebilirlik, yasalara uyum, etik ilkelere bağlılık ve risk yönetimi prensipleri ile sürekli geliştirerek sürdürülebilirlik alanında da bir bankadan daha fazlası olmaya odaklıdır.

Topluma katkı ve Ziraat Bankası
Yaklaşık 25 bin kişiye iş olanağı sunarak, milyonlarca müşterinin hayallerinin gerçeğe dönüşmesini destekleyerek, Türkiye çapında 400’ü aşkın ilçe ve beldede “tek finansal hizmet sağlayıcı” olarak hizmet vererek topluma katkımızı farklı eksenlerde ortaya koyuyoruz.

Topluma değer katmaya ve toplumsal gelişmeyi çok yönlü bir yaklaşımla desteklemeye, yaygın sosyal etki yaratacak çalışmalarla devam edeceğiz.

Ürün ve hizmetlerimiz
Ziraat Bankası, değişen müşteri talep ve beklentilerini karşılama, doğru zamanda, doğru müşteriye, doğru değer önerisi sunma ve piyasaların sunduğu yeni iş olanaklarını verimli bir biçimde değerlendirme süreçlerinde çevresel ve toplumsal konuları da dikkate almaktadır.

Bu kapsamda;

Özetle
1,5 asrı aşkın geçmişinde, bir bankadan daha fazlası olduğunu kanıtlamış olan Ziraat Bankası’nın sürdürülebilirlik ilkeleriyle doğal uyumu, ülkemize ve dünyaya değer katma tutkusundan kaynaklanmaktadır.

Sürdürülebilirlik politikasında belirlenen genel çerçevenin ışığında Ziraat Bankası; rekabetçi, güçlü, piyasa değeri yüksek, dünya ile entegre bir banka olarak büyümesini sürdürülebilir kârlılık ve verimlilikle devam ettirmeye kararlıdır.

Bu amaçla sürdürülebilirlik performansını şeffaflık, hesap verebilirlik, yasalara uyum, etik ilkelere bağlılık ve risk yönetimi prensipleri ile sürekli geliştirerek kurumsal sürdürülebilirlik alanında da bir bankadan daha fazlası olma yolunda ilerliyoruz.

G4-35, G4-36, G4-37, G4-44, G4-45, G4-46, G4-47, G4-48

Ziraat Bankası’nda sürdürülebilirlik yapılanması

Ziraat Bankası’nda sürdürülebilirlik uygulamaları Stratejik Yönlendirme Komitesi tarafından koordine edilmektedir.

Ziraat Bankası’nda sürdürülebilirlik çalışmaları Yönetim Kurulu’nun bilgisi ve himayesinde yürütülmektedir.

Banka’nın gündemine alınması söz konusu olan sürdürülebilirlik projeleri, Stratejik Yönlendirme Komitesi’nde ele alınmaktadır.

Sürdürülebilirlik uygulamalarının günlük icrasında en üst düzey karar verici Ziraat Bankası Genel Müdürü’dür. Diğer taraftan, sürdürülebilirlik uygulamalarının günlük iş modeli kapsamında yürütülmesi, Ziraat Bankası Organizasyon Bölüm Başkanlığı’nın görev alanı kapsamındadır.

Ziraat Bankası’nın hedefi, önümüzdeki dönemde, tüm teşkilatta sürdürülebilirlik sorumlularını belirlemek, sürdürülebilirlik çalışmaları sürecini geliştirmek ve bu kapsamda görevlendirilen çalışanların iş tanımlarını hazırlamak suretiyle performansını ivmelemektir.

Sunuş
Ziraat Bankası ve Sürdürülebilirlik
Üretilen ve Paylaşılan Değer