2014 Önceliklendirme Analizi
Ziraat Bankası, 2014 yılı sürdürülebilirlik raporu hazırlık çalışmaları kapsamında, önceliklendirme analizi yaklaşımını GRI G4 ilkelerine uygun ve uyumlu hale getirmiştir.
Ziraat Bankası önceliklendirme çalışmasının odağı; ekonomik, çevresel ve toplumsal eksenlerde Banka ve paydaşlarını, gerek kurum içinde gerekse dışında en çok ilgilendiren konuların tespiti olmuştur.
Önceliklendirme analizi kapsamında açıklanacak olan unsurları tespit etme sürecinde, Ziraat Bankası’nın faaliyetleri, etkileri ve paydaşlarının beklentileri dikkate alınmıştır. Çalışmada, GRI’ın rapor içeriğinin ve niteliğinin belirlenmesi konusundaki prensipleri uygulanmıştır.
Ziraat Bankası, öncelikli konuları belirleme sürecinde;
kullanmıştır.
İç paydaşların bakış açısı, Banka birim yöneticileri ve çalışanları nezdinde gerçekleştirilen kapsamlı anket çalışması sonucunda belirlenmiştir.
Dış paydaşların bakış açısı, yukarıdaki listede 2 ve 3. maddelerde sıralanan bulguların, ilgili paydaşlarla (müşteriler, tedarikçiler, uluslararası paydaşlar, vb.) hizmet döngüsü kapsamında sürekli iletişimde bulunan birimlerin temsilcileri ile yapılan toplantılarda ele alınmış ve ilgili öncelikler tespit edilmiştir.
Farklı kanallardan tespit edilen bu öncelikler, GRI G4 unsurları ile bağlantılı olarak ele alınmış, her birinin etki alanı (Banka içi ve dışı) belirlenmiştir.
Önceliklendirme analizinin sonucunda, Ziraat Bankası ve paydaşları açısından öncelikli unsurlar belirlenerek önem sırası saptanmış ve 2014 yılı öncelikler matrisi oluşturulmuştur.
Önceliklendirme analizi ve izlenen sürece ilişkin doğrulama çalışması, sürdürülebilirlik proje ekibi tarafından gerçekleştirilmiştir.
2014 yılı önceliklendirme analizi sonucunda belirlenmiş olan tüm öncelikli unsurlar, gerek Ziraat Bankası gerekse paydaşları açısından önemlidir ve güçlü bir etkiye sahiptir. Öncelikli unsurları, önem ve etki alanları açısından üç kategoride ele almak mümkündür:
Birinci kategoride yer alan konular, Ziraat Bankası’nın güncel ve gelecekteki performansı açısından en önemli konulardır. Bunlar;
Bu unsurlar, Banka’nın tüm iş kollarını, rapor kapsamında olmamakla beraber Ziraat Finans Grubu’nu, Ziraat Bankası çalışanlarını ve istisnasız bütün dış paydaşları doğrudan ve yakından ilgilendirmektedir.
Ziraat Bankası, Türkiye’de en yaygın şube ağına sahip finansal hizmet sağlayıcıdır. 2014 yılı verilerine göre Ziraat Bankası 400’den fazla yerleşim yerinde tek banka konumundadır. Bu rakipsiz coğrafi yaygınlık, Banka’nın Türkiye ekonomisindeki yerini ve birinci kategoride yer bulan öncelikli unsurların toplumsal kalkınmaya ve ekonomik gelişmeye katkı açısından ne denli önemli ve etkili olduğunu belirlemektedir. Tüm bu unsurlar aynı zamanda, kısa, orta ve uzun vadede üretilecek ve paylaşılacak olan katma değer üzerinde belirleyici bir role sahip olacaktır.
İkinci ve üçüncü kategoride yer alan unsurlar farklı paydaş grupları için ayrı derecelerde önem ve öncelik taşıyan konulardır. Bunlara örnek vermek gerekirse;
Raporlama döneminde Ziraat Bankası’nın faaliyet çerçevesinde bir değişiklik olmamıştır. Diğer taraftan, Ziraat Bankası ilk defa öncelikli unsurların çerçevesini belirlemiş ve raporda yer vermiştir.
Piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti, artan marka değeri ve uluslararası bilinirlik, coğrafi yaygınlık ve yüksek müşteri erişimi, çeşitlendirilmiş ve tabana yaygın mevduat yapısı | G4 EC, SO, FS | |
Tarım sektörünün desteklenmesi, KOBİ ve girişimcilere sunulan hizmetler | G4 EC, SO, FS | |
Müşteri verilerinin korunması | G4 SO, PR | |
Sürdürülebilirlik yönetimi de dahil olmak üzere kurumsal yönetim ve risk yönetimi | G4 SO | |
BT altyapısının ve Alternatif Dağıtım Kanalları’nın geliştirilmesi | G4 EC, SO | |
Müşterilerin finansal sağlamlığı | G4 EC, SO | |
Yenilenebilir enerji | G4 EN | |
Ziraat Finans Grubu | G4 EC | |
Hizmetlere erişim | G4 SO | |
Mevzuat geliştirme sürecine katılım | G4 SO, PR | |
İş modeli-kısa ve uzun vadede değer üretme | G4 EC | |
Çalışan katılımı, çalışan refahı, eğitim ve gelişim, çalışan ücretlendirmesi | G4 LA, G4 HR |
Hissedarı, çalışanları, müşterileri ve tedarikçileri, Ziraat Bankası’nın ana paydaş grubunu oluşturmaktadır. Banka, bu grupta yer alan paydaşları ile interaktif bir iletişim ve işbirliği içinde faaliyetlerini yürütmektedir. Büyük bölümü günlük hizmet döngüsü kapsamında devam eden paydaş iletişimi, Ziraat Bankası açısından talep ve beklentileri doğru anlamak ve değerlendirmek adına son derece değerli bir platform sunmaktadır.
Ziraat Bankası, ana paydaş grubuna ek olarak düzenleyici kurumlar, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve derecelendirme kuruluşları, medya, sektörel birlik ve organizasyonlar ile toplumdan oluşan diğer paydaşları ile de yakın ilişki içindedir.
|
Paydaş grubu |
İletişim sıklığı |
İletişim kanalları |
Ana Paydaşlar |
Çalışanlar |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
İstihdam süreci, çalışanlara yönelik eğitim programları, performans değerlendirme toplantıları, iç iletişim mecraları, yönetici görüşme ve bilgilendirme/paylaşım toplantıları. |
Müşteriler |
Hizmet döngüsü kapsamında - 7/24 |
Ziraat Bankası şubeleri, alternatif dağıtım kanalları (ATM, internet bankacılığı, mobil bankacılık, çağrı merkezi), müşteri ilişkileri temsilcileri, müşteri ziyaretleri. |
|
Tedarikçiler |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
Ziraat Bankası’nca dışarıdan tedarik edilen tüm hizmetlerin satın alım süreci. |
|
Hissedar |
Genel Kurul ve gerekli diğer durumlarda |
Genel Kurul (yıllık). Ziraat Bankası, ayrıca, Finansal Kurumlar ve Yatırımcı İlişkileri Birimi üzerinden kamuoyunu aydınlatmaya yönelik çalışmalar yürütmektedir. Faaliyet raporları ve diğer sunumlar ile Kamuyu Aydınlatma Platformu’na yapılan açıklamalar bu kapsamdadır. |
|
Diğer Paydaşlar |
Düzenleyici kurumlar |
İş döngüsü kapsamında - gerekli durumlarda |
Mevzuat gereğince yapılan raporlamalar, yazışmalar ve ilgili toplantılar. |
Uluslararası banka ve yatırımcılar |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
İşbirliği içinde çalışılan Dünya Bankası, Avrupa Yatırım Bankası vb. finans kuruluşları ile yapılan toplantı ve görüşmeler. |
|
Sektörel birlik ve organizasyonlar |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
Toplantı, sunum ve günlük iletişim çalışmaları. |
|
Medya |
İş döngüsü kapsamında - gerekli durumlarda |
Kamuoyunun şeffaf ve hızlı bir yaklaşımla aydınlatılmasına yönelik çalışmalar (Basın toplantıları, basın bültenleri, röportajlar, ulaşan soruların yanıtlanması vb.). |
|
Toplum |
Sosyal sorumluluk projeleri kapsamında |
Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve bağış faaliyetleri. |
|
Ziraat Bankası, başta ana paydaşlarını oluşturan müşterileri, çalışanları, tedarikçileri ve hissedarı olmak üzere farklı paydaş grupları ile sürdürdüğü olağan ilişki kapsamında derlediği geri bildirimleri ve beklentileri, 2014 yılı sürdürülebilirlik önceliklerini tespit süreci kapsamında kullanmış ve öncelikli unsurlara yansıtmıştır. (Öncelikli Konuların Tespiti) |
Ziraat Bankası, paydaşlarını tanımlamada aşağıdaki ölçütleri göz önünde bulundurmaktadır:
Paydaş tanımlama kriterleri |
|
|
Bağımlılığa göre |
Bugün ve gelecekte Ziraat Bankası’na bağımlılığı olan paydaşlar |
Müşteriler, çalışanlar vb. |
Etkiye göre |
Ziraat Bankası’nın bugün ve gelecekteki performansı üzerinde etkisi olan paydaşlar |
Müşteriler, çalışanlar, tedarikçiler vb. |
Katılıma göre |
Sürdürülebilirlik ile ilgili herhangi bir konuda Ziraat Bankası ile işbirliğine giden paydaşlar |
Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri yürütülen kurum ve kuruluşlar, danışman firmalar vb. |
Sorumluluğa göre |
Ziraat Bankası’nın bugün veya gelecekte, finansal ve yasal açılardan sorumluluklar taşıdığı/taşıyacağı paydaşlar |
Hissedar, düzenleyici kurumlar, uluslararası banka ve yatırımcılar vb. |
Yakınlığa göre |
Ziraat Bankası ile en yoğun ve uzun süreli etkileşimde olan paydaşlar |
Müşteriler, tedarikçiler vb. |
Temsile göre |
Ziraat Bankası’nın düzenleyici mekanizmalar veya piyasa/toplum oluşumları kapsamında etkileşim kurduğu paydaşlar |
Sektörel birlik ve organizasyonlar, medya vb. |
Paydaş katılımı kanalıyla ortaya konan öncelikli konular, 2014 yılı Sürdürülebilirlik Raporu’nun farklı bölümlerinde detaylı olarak ele alınmış ve ilişkili açıklamalara yer verilmiştir.
Ziraat Bankası’nın üyesi olduğu veya desteklediği bazı inisiyatifler
• TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ (TBB) |
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ (TBB)
TBB, finansal sektörün verim ve etkinliğinin artırılarak uluslararası büyüklüğe ve güce ulaşmasına öncülük etmektedir. TBB üyesi olan Ziraat Bankası’nın Genel Müdürü Sayın Hüseyin AYDIN aynı zamanda TBB’nin Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı da yürütmektedir.
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER KURULU (DEİK)
DEİK’in misyonu iş konseyleri aracılığı ile iş dünyasının ihtiyaç duyduğu ilişkileri kurmaktır. Şirket iş planları ve stratejileri için gerekli verileri sağlayan, dış ilişkilerde karşılaşılan ve yeni işbirliklerinin oluşumunu olumsuz etkileyebilecek sorunları belli ölçülerde ortadan kaldıran DEİK, şirketlerin yabancı muhatapları ile bir araya gelmesini sağlamaktadır.
MİLLETLERARASI TİCARET ODASI TÜRKİYE MİLLİ KOMİTESİ (ICC)
Milletlerarası Ticaret Odası (ICC)’nın uzantıları olarak faaliyet gösteren Milli Komiteler küresel bir ağ oluşturmaktadır. ICC üyeleri oluşumun politikalarını şekillendirmekte, milli komiteleri aracılığıyla iş dünyasının talep ve beklentilerini hükümetlere iletmektedir.
http://icc.tobb.org.tr/index.php
KREDİ KAYIT BÜROSU (KKB)
KKB, 1995 yılında 11 bankanın ortaklığı ile kurulmuştur. KKB, ana faaliyet konuları para ve sermaye piyasaları ile sigortacılık olan mali kurumlar arasında, bireysel kredilerin takip ve kontrolünü sağlamak amacıyla gerekli bilgi paylaşımını gerçekleştirmektir.
TBB RİSK MERKEZİ
Bankalararası Risk Merkezi, TBB nezdinde kurulmuştur. Merkez, kredi kuruluşları ile BDDK tarafından uygun görülecek finansal kuruluşların müşteri risk bilgilerini tek bir platform üzerinde toplamaktadır. Söz konusu bilgiler, üye kuruluşların dışında belli koşullarda gerçek veya tüzel kişilerle de paylaşılmaktadır.
İKTİSADİ ARAŞTIRMALAR VAKFI
İktisadi Araştırmalar Vakfı, genel konuların yanı sıra, Türkiye’nin ekonomik, sosyal ve mali sorunlarını araştırmak, bunlara çözüm önerileri sunmak amacıyla 1962 yılında kurulmuştur.
İNTERNET SAHTEKÂRLIKLARI BİLGİ PAYLAŞIM SİSTEMİ (IFAS)
KKB bünyesinde faaliyet gösteren IFAS, kötü niyetli girişimleri önlemek üzere bankaların yeni yöntemler geliştirmesini ve internet üzerinden gerçekleştirilen sahtekârlıklarla ilgili olarak üye kurumlar arasında iletişim ve bilgi paylaşımının kurulmasını sağlamaktadır.
http://rapor2012.kkb.com.tr/tr/guvenlik-sistemleri.asp
ASSOCIATION OF NATIONAL DEVELOPMENT FINANCE INSTITUTIONS IN MEMBER COUNTRIES OF THE ISLAMIC DEVELOPMENT BANK (ADFIMI)
ADFIMI, İslam Kalkınma Bankası’na üye ülkelerde faaliyet gösteren kamu sermayeli bankaların birliğidir. Ziraat Bankası, ADFIMI’nin kurucu üyelerinden biri olup, Banka’nın Genel Müdürü ADFIMI Genel Kurulu’na otomatik olarak katılmaktadır.
ULUSLARARASI FİNANS ENSTİTÜSÜ (INSTITUTE OF INTERNATIONAL FINANCE-IIF)
IIF, finansal sektörün dünya ölçeğindeki en büyük örgütlenmelerinden biridir. 70 ülkeden 500 finansal kurumun üye olduğu IIF, üyelerine önemli bir eğitim ve bilgi paylaşımı platformu sunmaktadır.
BANKALARARASI KART MERKEZİ (BKM)
1990 yılında 13 kamu ve özel Türk bankasının ortaklığıyla kurulan Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) faaliyetleri, ödeme sistemleri içerisinde; nakit kullanımı gerekmeksizin her türlü ödemeyi veya para transferini sağlayan veya destekleyen sistem, platform ve altyapıları oluşturmak, işletmek ve geliştirmektir. Verimli operasyonları ve yüksek işlem hacmi ile dünyada, alanında örnek gösterilen BKM, güçlü teknik donanımı, altyapısı ve insan kaynaklarıyla, üyelerine, perakende sektörüne, kamuya ve bireylere ödeme sistemleri konusunda en iyi hizmeti sunmaya devam etmektedir.