Türkiye Ekonomisi: Ocak Sanayi
Üretimi
Yıla Güçlü Bir Başlangıç
Ocak ayında takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksi, %8,1 olan beklentilerin üzerinde yıllık %11,4 artış sergileyerek Ocak 2018'den bu yana en yüksek seviyede gerçekleşti. Ağustos ayından bu yana sanayi üretiminde yıllık güçlü artışlar görmekteyiz. Ocak ayı verisi, kasım ayındaki %11,1 artışın da üzerinde. Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi ise aylık %1 artış kaydetti.
Şubat ayında imalat PMI, ocaktaki 54,4 seviyesinden 51,7'ye geriledi ve büyümedeki toparlanmanın hız keserek sürdüğünü gösterdi ve ihracatımız da şubat aylarının rekor ihracatına erişti. İhracattaki pozitif görünüm ise içerisindeki bulunduğumuz dönemde sanayi üretimini destekleyen ana faktör. Dolayısıyla sanayi üretimindeki olumlu görünümün şubat ayında sürdüğünü ancak yıllık artışın tek haneli seviyelere doğru geldiğini görebiliriz. Bu arada mart ayına ilişkin günlük izlediğimiz ihracat verileri bu tempoda giderse rekor bir ihracata işaret ediyor. 2020 yılının sonunda küresel ticaret hacminin imalat sanayinin desteğiyle salgın öncesi döneme geldiğini görmüştük. Yeni yılda Almanya dahil olmak üzere ülkelerin imalat sektöründe üretimini hız keserek de olsa sürdürmesi küresel ticaret görünümünü pozitif etkilemeyi sürdürüyor.
Kaynak: TÜİK, İSO, Ticaret Bakanlığı, Bloomberg.
Hatırda Kalması Gerekenler:
- Sanayi üretimini aylık bazdaki %1 artışa göre incelediğimizde; imalat sanayi 0,9 puanla, madencilik sektörü de 0,3 puanla yukarı yönlü etkide bulunmuş, elektrik, gaz ve buhar sektörü ise -0,2 puan negatif etkilemiş. Alt kalem bazında, ihracatımızda yaklaşık %50 ile 1. sırada yer alan ara malı 1,3 puanla sanayi üretimini destekleyen ana kalem olmuş, onu dayanıklı ve dayanıksız tüketim malları sırasıyla 0,3 ve 0,1 puanla izlemiş. Yatırımların göstergesi niteliğindeki sermaye malı imalatı -0,5 puan, enerji -0,2 puan etkilemiş.
- Detaylarda bilgisayar, elektrikli teçhizat imalatı, eczacılık, kimyasal ürünler, ana metal sanayi, fabrikasyon metal ürünleri, kayıtlı medya sektörlerinin aylık artış sergilediği gözlenmekte. Diğer ulaşım araçların imalatı (gemi ve vagon yapımı vs…) başta olmak üzere, kok kömürü, deri, kağıt, gıda, makine imalatı ve motorlu taşıtlar aylık düşüş gösterdi.
- Mevcut veriler finansal koşullardaki sıkılaşmanın verilerde belirgin bir etki yapmadığını ve 2021 yılı 1. çeyreğinde potansiyel büyümemize yakın bir büyüme görebileceğimizi işaret ediyor. Mart ayında kısıtlamaların gevşetilmesinin ilk yansımasını kredi kartı ve banka kartı harcamalarında hizmet sektörüne yapılan harcamalardaki kısmi artışla görüyoruz. Bu da talep görünümünün büyümeyi bu dönemde destekleyeceğini gösteriyor. Nisan ve mayısta daha yüksek olsa da mart itibarıyla da baz etkisi devreye girecek. Bu gelişmeler ışığında %5'in üzerinde güçlü bir büyümeyle yılı bitirmemiz mümkün gözüküyor.